Mitów na temat latania samolotem w społeczeństwie panuje nadal sporo. Przez nie często stresujemy się albo nie decydujemy się na podróż samolotem. Na szczęście z biegiem czasu świadomość na temat podróżowania znacznie się podwyższa, jednak nadal funkcjonuje wiele mitów na temat latania samolotem.

Mit 1 bezpieczeństwo

Latanie samolotem jest bardzo niebezpieczne. W ciągu roku czasami mamy do czynienia z jedną, może kilkoma katastrofami lotniczymi o których jest bardzo głośno w mediach. Przez to wiele osób myśli, że jest to bardzo niebezpieczna forma transportu. Jaka jest prawda? Lotnictwo to najbezpieczniejszy sposób transportu. Analizując katastrofy lotnicze wg lat, to tylko raz w całej historii przekroczono liczbę 20 katastrof w roku (wliczają się to również wypadki na pokazach lotniczych, lotach kaskaderskich itd.), zaś w 2021 roku mieliśmy zaledwie 2 katastrony lotnicze. Porównując to z dziesiątkami tysięcy wypadków samochodych w samej Polsce, dziesiątkami pożarów i zatonięć statków, mamy porównanie na temat bezpieczeństwa transportu. 

Mit 2 tanie linie lotnicze i dopłaty do bagażu

Nadal wiele osób myśli, że podróżując tanio nie wolno wziąć ze sobą żadnego bagażu (a za każdy nadprogramowy płaci się setki złotych) a posiłki w samolocie kosztują ogromne pieniądze. Tylko bogaci mogą zabrać bagaże? Oczywiście, że nie. Wystarczy przejrzeć regulamin każdej linii lotniczej i tylko w niewielkiej ilości lotów można zabrać tylko bagaż podręczny. Zazwyczaj mamy możliwość wzięcia zwykłego bagażu. Skąd więc te mity o dopłatach do bagażu? Każda linia lotnicza ma określony maksymalny wymiar bagażu i jeśli ktoś go przekroczy, musi sporo dopłacić. Dlatego wystarczy przed lotem zobaczyć dozwolone wymiary bagażu i zmierzyć swoją torbę. O jakichkolwiek dopłatach do bagażu możesz zapomnieć. Drogie posiłki to akurat prawda, jednak w bagażu podręcznym zazwyczaj można mieć ze sobą kanapkę czy małą butelkę wody.

Mit 3 krążenie samolotu nad lotniskiem i ilość paliwa w zbiorniku

Niektórzy nadal myślą, że samolot jest zatankowany idealną ilością paliwa, by dolecieć w wyznaczone miejsce. Jest to oczywiście nieprawda i zawsze jest spory zapas paliwa w zbiorniku. Tak samo jeśli samolot krąży nad lotniskiem lub rezygnuje z podejścia do lądowania, nie musi to wcale oznaczać straszliwej awarii, bomby na pokładzie samolotu ani jakichkolwiek problemów. Może być po prostu zajęty pas startowy, trzeba poczekać na swoją kolej, lub podejście się nie udało, prędkość była zbyt duża i bezpieczniej było odejść na drugi krąg i bezpiecznie wylądować z mniejszą prędkością. Mogło się okazać także, że pogoda była nieodpowiednia (ulewa, burza, niska widoczność, mgła, wichura) i trzeba wylądować na innym lotnisku. W takim przypadku również nie trzeba się stresować ilością paliwa, ponieważ każdy samolot ma ogromną rezerwę paliwa na takie sytuacje.